Esperlos-Co.comEngineering & Procurement

آشنایی با کنترل ولو، انواع، ویژگی ها و کاربردهای آن

یکی از تکراری ترین اتفاقاتی که به وفور در خطوط لوله کشی به چشم می خورد، نیاز به قطع، وصل و کنترل جریان می باشد. برای رفع این نیاز تجهیزاتی تحت عنوان ولو طراحی و تولید می گردند. ولوها که آن ها را با نام شیرآلات صنعتی نیز می شناسند، نمونه ای از کاربردی ترین تجهیزات استفاده شده در صنایع گوناگون به شمار می آیند که در انواع مختلفی موجود می باشند.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که ولوها را به چند دسته کلی تقسیم بندی می کنند. دسته نخست شیرهایی هستند که به منظور قطع و وصل کامل جریان مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مهم ترین انواع این شیرها می توان به بال ولوها، گیت ولوها و پلاگ ولوها اشاره نمود.

دسته دوم شیرهایی هستند که برای کنترل جریان به کار گرفته می شوند. شیرهای سوزنی، شیرهای کروی و شیرهای پروانه ای نمونه ای از کاربردی ترین انواع این شیرها به شمار می آیند.

دسته سوم شیرهای یک طرفه ای هستند که مانع بازگشت سیال می شوند. به عنوان نمونه ای پر کاربرد از این نوع ولو می توان به چک ولوها اشاره کرد.

بنابر آنچه تا بدین جا گفته شد، نتیجه می گیریم که ولوها نوعی وسیله مکانیکی هستند که عملگر موجود در ساختار آن ها باعث کنترل جریان به یکی از حالت های خودکار، نیمه خودکار و یا دستی می گردد.

حال که کم و بیش با مفهوم ولو و کاربرد آن آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به معرفی کنترل ولو بپردازیم.

کنترل ولو چیست؟

کنترل ولو که از آن تحت عنوان شیر کنترل نیز یاد می شود، یکی از کاربردی ترین انواع ولوهای موجود در بازار است که به منظور کنترل جریان سیال به کار گرفته می شود. کنترل ولو سامسون نمونه ای پر فروش و موفق از این نوع ولو می باشد.

گفتنی است که کنترل ولوها اتوماتیک بوده و تولید عملگر موجود در ساختار آن ها به یکی از سه نوع هیدرولیک، پنوماتیک و الکتریک صورت می پذیرد. عملگرهای پنوماتیکی که در دو نوع پیستونی و دیافراگمی تقسیم بندی می شوند، با استفاده از فشار هوا عمل می کنند.

یکی از ملزومات کنترل ولو این است که این شیر عملکردی اتوماتیک داشته باشد. چرا که در صورت باز و بسته کردن شیر به صورت دستی استفاده از نام کنترل برای آن فاقد بار معنایی خواهد بود. حال ممکن است این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که نحوه کنترل جریان توسط کنترل ولو چگونه است؟

لازم به ذکر است که شیرهای کنترل از قابلیت پذیرش دستورالعمل برخوردار می باشند. بنابراین می توان به تعیین میزان فشار مورد نظر برای خط لوله پرداخت. در این صورت شیر کنترل هر بار نسبت به کنترل اختلاف فشار جریان عبوری و فشار تعریف و تعیین شده اقدام نموده زمینه باز و بسته شدن دریچه کنترل ولو را به تناسب این اختلاف فشار فراهم می سازد. بدین ترتیب پس از گذشت مدت زمان کوتاهی فشار عبوری و فشار مشخص شده با یک دیگر برابر شده و اختلاف فشار میان ها به صفر می رسد.

طراح موظف است نسبت به انتخاب مناسب ترین شیر کنترل اقدام کرده و بدین ترتیب زمینه ای را مهیا کند که یک سیستم بتواند بهترین عملکرد را در بهینه ترین شرایط اقتصادی از خود به نمایش بگذارد.

عملکردهای اصلی کنترل ولو

همانگونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، عملکردهای اصلی شیر کنترل که به عنوان نمونه ای کاربردی از آن می توان به کنترل ولو سامسون اشاره نمود، به 4 دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

  • راه اندازی، توقف و هدایت نمودن جریان
  • تنظیم، کنترل و یا کم کردن جریان
  • پیشگیری از برگشت جریان
  • کاهش یا تنظیم فشار

پیش از انتخاب شیر توجه به برخی ملاحظات فنی الزامی است که در ادامه به معرفی و بررسی مختصر هر یک از آن ها می پردازیم. لازم است پیش از انتخاب کنترل ولو از نوع سیال مورد استفاده مطلع شوید. این که سیال موجود خالص است یا مقادیری از ذرات دیگر را در بر دارد، این که سیال موجود در تمام طول جریان به صورت مایع باقی می ماند و یا ممکن است بخار شود، این که سیال موجود دارای خاصیت خورندگی است یا نه و…، همه و همه از جمله مهم ترین ملاحظاتی هستند که توجه به آن ها در رابطه با نوع سیال الزامی می باشد.

فشار و درجه حرارت

توجه به فشار و درجه حرارت سیال یکی دیگر از مواردی است که توجه به آن پیش از انتخاب شیر کنترل حائز اهمیت است. از خودتان بپرسید که آیا فشار و درجه حرارت سیال در سیستم ثابت است یا ممکن است تغییر کند؟ آیا باید مقادیر حداقلی و حداکثری را در انتخاب مواد اولیه برای ساخت شیر مد نظر قرار داد؟

ملاحظات جریان

در رابطه با ملاحظات جریان طرح سوال های زیر پیش از انتخاب کنترل ولو لازم است:

  • آیا شیر با فشار مورد نیاز مطابقت دارد؟
  • آیا کاهش فشار بحرانی می باشد؟
  • آیا شیر به منظور قطع ساده یا کاهش جریان مورد استفاده قرار می گیرد؟
  • آیا وجود شیر به منظور جلوگیری از برگشت جریان الزامی است؟
  • آیا شیر با هدف هدایت یعنی مخلوط کردن یا منحرف کردن جریان مورد استفاده قرار می گیرد؟

فرکانس و سرعت عمل

طرح سوالاتی نظیر سوالات زیر پیش از انتخاب کنترل ولو مهم است:

  • آیا شیر غالبا مورد استفاده قرار می گیرد؟
  • آیا شیر نیازمند جا به جایی سریع خود می باشد؟
  • آیا شیر به صورت آهسته به حرکت در می آید؟
  • آیا شیر دارای یک موقعیت پیش فرض در زمان قطعی برق است؟
  • آیا عملیات قع و وصل و کنترل به طور دستی یا اتوماتیک صورت می پذیرد؟
  • آیا شیر در کارکردهای غیر مکرر در حالت عادی باز است؟

ساختمان کنترل ولو

همان گونه که تا بدین جا گفتیم، یک کنترل ولو که کنترل ولو سامسون نمونه ای پر فروش و محبوب از آن است، به سادگی و بدون هیچ گونه دردسری تنها با به کارگیری یک مکانیزم ساده و یک رله به کنترل مسیر جریان می پردازد. جالب و در عین حال لازم است بدانید که شناسایی ساختار کنترل ولو و اجزای تشکیل دهنده آن، اولین و مهم ترین گام در استفاده از این تجهیز می باشد.

اهمیت آشنایی با ساختمان کنترل ولو ما را بر آن داشته است که در ادامه به معرفی و بررسی اجزای این تجهیز کاربردی بپردازیم. به طور کلی ساختمان یک کنترل ولو را به شکل زیر ترسیم می کنند:

سیال موجود از سمت چپ تصویر وارد شیر شده و پس از عبور از پورت ورودی، از سمت راست خارج می گردد. گفتنی است که مسیر سیال تنها در این جهت خواهد بود. اگر با دقت به بدنه کنترل ولوی که در دسترس دارید، نگاه کنید؛ متوجه می شوید که این آیتم با استفاده از یک فلش بر روی بدنه شیر تعیین شده است.

پلاگ قطعه ای موجود در ساختمان کنترل ولو است که پایین آمدن آن موجب بسته شدن مسیر سیال می شود. با دقت در تصویر فوق الذکر می توان دریافت که با ورود فشار به پلاگ، این قطعه به سمت پایین به حرکت در آمده و بر روی صندلی یا نشیمنگاه مستقر می شود. گفتنی است که این صندلی یا نشیمنگاه را تحت عنوان Seat نامگذاری می کنند.

با فرض این که پلاگ از جنس فلز است، تصور کنید که جنس Seat نیز فلزی است. آیا در چنین شرایطی قرار گرفتن دو فلز مذکور بر روی هم می تواند زمینه پیشگیری از عبور سیال را به درستی فراهم کند؟ پاسخ سوال ذکر شده منفی است. از همین رو به منظور افزایش کلاس نشتی ولو، غالبا نشیمنگاه را از ترکیب تفلون و یک فلز دیگر تولید می کنند. بدین ترتیب Seat و پلاگ به خوبی بر روی هم مستقر شده و مانع از عبور سیال می شوند.

این عضو به کار گرفته شده در ساختار کنترل ولو که تحت عنوان ساقه نیز شناخته می شود، به محلی اطلاق می گردد که بدنه ولو به عملگر متصل می شود. لازم به ذکر است که فشار هوای وارد شده به عملگر به وسیله Stem به Plug وارد شده و موجب بالا یا پایین رفتن پلاگ می شود. در چنین شرایطی مسیر عبور سیال و جریان عبوری کنترل می گردد. بنابراین در مجموع می توان گفت که اصلی ترین وظیفه ساقه انتقال انرژی به پلاگ می باشد.

محرک یا عملگر که آن را با نام Actuator نیز می شناسند، فرمان های دریافتی از جانب کاربر را به انرژی الکتریکی تبدیل نموده و بدین ترتیب زمینه باز و بسته شدن دورانی یا عمودی کنترل ولو را فراهم می سازد. به عبارت دیگر این بخش مبدل سیگنال به عملکرد است.

نام این جزء را که تحت عنوان کلاه نیز نامگذاری می شود، از کلاه هایی که زنان فرانسوی در قرن 18 میلادی بر سر می گذاشته اند، بر گرفته اند. گفتنی است که Bonnet همان کلاه یا به عبارت دیگر درپوش ولو است که در صورت برداشتن آن، سایر ادوات داخلی ولو قابل مشاهده خواهند بود. فراموش نکنید که پس از دیدن ادوات داخلی ولو حتما کلاه را سر جایش گذاشته و بدین ترتیب از خرابی ولو جلوگیری به عمل آورید. لازم به ذکر است که کلاه ولو هم به شکل پیچی و هم به صورت جوشی بر روی شیر قرار داده می شود.

کلیه اجزای کنترل ولو بر روی بدنه کنترل ولو که بسیاری از افراد آن را تحت عنوان Body نیز می شناسند، سوار می شوند. گفتنی است که بدنه و سایر اجزای سوار شده بر روی آن دارای جنس های متنوع و متریال مختلفی می باشند.

همان گونه که پیش تر نیز گفتیم، باز و بسته شدن شیرهای کنترل اتوماتیک غالبا با به کارگیری محرک های پنوماتیکی، هیدرولیکی و یا الکتریکی صورت می پذیرد. در ادامه هر یک از محرک های مذکور را به اختصار مورد بحث قرار می دهیم.

انواع محرک استفاده شده در شیرهای کنترل اتوماتیک

محرک پنوماتیکی

کنترل ولو پنوماتیکی یا شیر کنترل عملگر هوا دسته ای از کنترل ولوهای کاربردی هستند که رواج استفاده از آن ها از سادگی عملکردشان ناشی می شود. این شیرها تنها نیازمند یک منبع هوای فشرده هستند. در برخی نمونه های کنترل ولو پنوماتیکی فشار فرآیند از جریان گاز فرآیند مهیا می گردد.

محرک الکتریکی یا برقی

در شیرهای کنترل الکتریکی که دریچه با انرژی موتور الکتریکی فعال می گردد، وجود کابل اضافه و دنده سوئیچ الزامی است. شیر کنترل الکتریکی که یکی از کاربردی ترین انواع شیر کنترل موجود در بازار است، غیر سمی و کم مصرف بوده و در زمان اجرای عملکرد صدای ناچیزی تولید می کند. از آن جا که دسترسی به برق همواره امکان پذیر نیست، این دسته از شیرهای کنترلی در نبود برق به استفاده از باتری روی می آورند.

محرک هیدرولیکی

عملگرهای هیدرولیکی وظیفه تبدیل فشار سیال به حرکت را بر عهده دارند. در شیرهای کنترلی هیدرولیکی فعال شدن دریچه به واسطه محیط نامتراکمی همچون آب یا روغن صورت می پذیرد.

از آن جا که دسترسی به هوا همیشگی و بی دردسر است، استفاده از عملگرهای پنوماتیکی در مقایسه با نوع الکتریکی و هیدرولیکی رایج تر می باشد

طبقه بندی شیر کنترل

شیرهای کنترل را در دو دسته کلی شیر کنترل با حرکت خطی و شیر کنترل با حرکت دورانی تقسیم بندی می کنند.

شیر کنترل با حرکت خطی

شیر کنترل با حرکت خطی یکی از کاربردی ترین انواع شیر کنترل موجود در بازار است که از مشخصه های مهمی همچون حرکت خطی جهت کنترل جریان، دبی پایین، مسیر پر پیچ و خم، طراحی همراه با فلنج، حرکت خطی جهت کنترل جریان و… برخوردار می باشد. حرکت دریچه ها در این دسته از شیرها به شکل عمودی و به سمت بالا و پایین می باشد. شیر دروازه ای که از آن تحت عنوان گیت ولو نیز یاد می شود، یکی از متداول ترین نمونه های شیر کنترل با حرکت خطی است.

شیر کنترل با حرکت دورانی

شیرهای کنترل دارای حرکت دورانی دسته ای دیگر از شیرهای کنترل موجود هستند که ویژگی های متعدد و متنوعی نظیر حرکت دورانی جهت کنترل جریان، دبی بالا، طراحی گاها بدون فلنج، مسیر ساده و… دارند. در این دسته از شیرها در اکثر موارد دریچه نود درجه از حالت باز به حالت بسته چرخش می کند. شیر کنترل پروانه ای معروف ترین مدل شیر کنترل با حرکت دورانی است.

عملکرد کنترلی شیر کنترل

همان طور که پیش تر اشاره کردیم، عملگر یا محرک موجود در ساختار شیر کنترلی از طریق Stem به شیر وصل شده و بدین ترتیب نیروی مورد نیاز برای حرکت شیر را مهیا می سازد. بر اساس آنچه گفته شد، امکان کنترل محرک ها به سه شکل پنوماتیکی، الکتریکی و هیدرولیکی میسر می باشد.

شیر کنترل برای این که شروع به حرکت کند، اقدام به دریافت سیگنالی از کنترل کننده ای همچون PLC یا DSC می نماید. کنترل کننده به مقایسه سرعت جریان واقعی با مقدار جریان دلخواه می پردازد که از آن تحت عنوان Set Point یاد می شود. سپس این کنترل کننده به تولید نوعی خروجی پرداخته تا بتواند شیر را به حرکت در بیاورد و در نهایت سرعت جریان را به حد مناسب و تنظیم شده ای برساند.

لازم به ذکر است که واکنش کنترلی شیر کنترل در دو حالت شامل حالت عادی و حالت خرابی قابل بررسی می باشد. در ادامه هر یک از این حالات را به اختصار مورد بررسی قرار می دهیم.

  • در حالت عادی
  • بسته در حالت عادی

در این حالت شیر هنگامی که روشن است، باز شده و در زمان قطع جریان، فنر جداشده ای که در داخل شیر وجود دارد، شیر را وادار به بسته شدن می نماید. گفتنی است که برای باز شدن شیر غلبه نیروی مغناطیسی سیم پیچ برقی بر نیروی فنر الزامی می باشد. در غیر این صورت، نیروی فنر موجب بسته ماندن دریچه می شود. در زمان قطع برق شیر به طور اتوماتیک بسته می شود.

باز در حالت عادی

در این حالت شیر در هنگام بسته شدن روشن شده و زمانی که جریان قطع می شود، فنر جدا شده موجود در داخل شیر آن را وادار به باز شدن می نماید. برای بسته شدن دریچه در این حالت غلبه نیروی مغناطیسی سیم پیچ برقی بر نیروی فنر لازم است. در غیر این صورت نیروی فنر باعث باز ماندن دریچه می شود. گفتنی است؛ هنگامی که برق قطع می شود، شیر به صورت اتوماتیک باز می گردد.

در حالت خرابی

عملگرهای پنوماتیک یک شیر کنترلی دارای ویژگی های خاصی هستند که به واسطه آن ها شیر کنترل در هنگامی که سیگنال کنترل از دست می رود، در موقعیتی خاص از کار افتاده و دریچه های محرک پس از خروج نیروی عملگر به حالت از پیش مشخص شده بر می گردند. زمانی که فشار هوا افزایش پیدا می کند، دیافراگم لاستیکی شیر به فنر فشار می آورد و بدین ترتیب پایه شیر را به سمت پایین بدنه آن انتقال می دهد. این در حالی است که کاهش فشار هوا موجب خروج پایه شیر از بدنه آن توسط فنر می شود.

موقعیت فوق الذکر که در طی آن شیر کنترل در صورت افت سیگنال به آن تغییر می نماید، حالت ایمن در زمان خرابی نامیده می شود. گفتنی است که نوع حالت ایمنی در برابر خرابی تابع برنامه استفاده شده در شیر کنترل می باشد.

بسته در حالت خرابی

گاهی اوقات عملگر زمینه بسته شدن دریچه در یک شیر کنترل را فراهم می سازد.

باز در حالت خرابی

برخی مواقع عملگر زمینه ساز باز شدن دریچه در شیر کنترل می شود.

هنگامی که شیر کنترل در حال اجرای عملکرد عادی است، غلبه نیروی فنر بر عملگر الکتریکی یا پنوماتیکی الزامی است. اگر برق قطع شود، هیچگونه نیروی الکتریکی یا پنوماتیکی در عملگر موجود نبوده و فشار ایجاد شده توسط فنر باعث باز شدن اجباری دریچه می شود.

وظایف کنترل ولو

شاید برایتان جالب باشد بدانید؛ شیرهایی که غالبا در منازل، محل کار و سایر مکان ها به منظور باز و بسته نمودن جریان های گوناگون همچون آب و گاز مورد استفاده قرار می دهیم، گونه ای کنترل ولو به شمار می آیند. هنگامی که برای متعادل نگه داشتن دمای اتاق در زمستان اقدام به قرار دادن شعله بخاری روی سطح متوسط می نمایید، یا آن زمان که به حرکت دادن اهرم شیر آب روی می آورید تا بدین ترتیب جریان آب را قطع و وصل نموده و یا آن را بر روی فشار ایده آل قرار دهید، در حال کنترل نمودن جریان هستید.

کنترل ولوها که وظیفه کنترل، قطع و وصل جریان در خطوط لوله کشی را بر عهده دارند، یکی از کاربردی ترین تجهیزات ابزار دقیق موجود در بازار هستند که به وفور در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. کنترل، قطع و وصل جریان سیال موجود در خطوط لوله کشی به دو صورت دستی و خودکار قابل انجام است.

گاهی اتفاقاتی در سیستم روی می دهد که در پی آن قطع سریع جریان الزامی است. در چنین شرایطی شیر کنترل باید پس از تشخیص تغییر دما یا تغییر فشار رخ داده به طور اتوماتیک به قطع جریان بپردازد.

یکی دیگر از مهم ترین وظایفی که شیر کنترل عهده دار آن است، کنترل جریان عبوری شامل کنترل فشار، دما، سطح، فلو و… می باشد. لازم به ذکر است که نوع کنترل های مذکور تابع نوع سیال مورد استفاده می باشد.

شیرهای کنترلی استفاده شده در صنایع گوناگون باید حتما از مقاومت چشمگیری در برابر فشار، دماهای متنوع، فرسایش، خوردگی، ساییدگی و… بهره مند باشند. لازم به ذکر است که میزان این مقاومت از محصولی به محصول دیگر متغیر می باشد.

یکی از مهم ترین وظایف شیرهای کنترلی به ویژه شیرهای کنترلی صنعتی و پالایشگاهی متعادل سازی جریان است. گفتنی است که این موضوع فرآیندهای در حال انجام را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد. کنترل بازگشت سیالات عبوری به شکل یک طرفه یکی دیگر از وظایفی است که شیرهای کنترل عهده دار انجام آن هستند. مورد مذکور عمدتا در چک ولوها صورت می پذیرد.

برندها و تولید کنندگان شیر کنترل صنعتی

در حال حاضر برندهای متعدد و متنوع بسیاری در زمینه تولید کنترل ولوهای صنعتی فعالیت می کنند. گفتنی است که عده بسیاری از این برندها در ایران موجود نبوده و عده بی شماری نیز مقبول صنایع ایرانی واقع نشده اند. یکی از صاحب نام ترین برندهای فعال در زمینه تولید کنترل ولو، برند سامسون است. بی شک شما هم بارها و بارها نام کنترل ولو سامسون را شنیده اید.

حال که تا بدین جا کم و بیش با کنترل ولو، مشخصه ها، انواع، وظایف و قطعات سازنده آن آشنا شدیم، زمان آن فرا رسیده است که به معرفی کنترل ولو سامسون و بیان ویژگی ها و کاربردهای آن بپردازیم. اگر دوست دارید با کنترل ولو سامسون آشنا شوید، تا پایان همراهیمان کنید!

  • آشنایی با کنترل ولو سامسون
  • معرفی برند سامسون

سامسون یکی از بزرگترین کمپانی های آلمانی فعال در زمینه طراحی و تولید ولو، سیستم های ابزار دقیق، اکچویتور، کنترل و اتوماسیون است. کنترل ولوها یا به عبارت دیگر شیرهای کنترلی ساخت این برند در سراسر دنیا معروف هستند. این شرکت که بیش از 100 سال سابقه فعالیت دارد، تضمین کننده تولید داخلی، قابلیت اطمینان و بالاترین سطح کیفیت می باشد. با خرید کنترل ولو سامسون دیگر نگران تناسب یا عدم تناسب کنترل ولو خریداری شده با فرآیندهای مد نظرتان نباشید!

کنترل ولو سامسون و نکات مهم درباره آن

بر اساس آنچه تا بدین جا گفته شد، نتیجه می گیریم که کنترل ولو که به عنوان نمونه ای پر کاربرد از آن می توان به کنترل ولو سامسون اشاره نمود، یکی از متداول ترین المان های کنترل نهایی در سیستم های کنترل صنعتی است. این ابزار کاربردی بر حسب فرمان یک سیگنال اتوماتیک اقدام به محدود نمودن جریان سیال عبوری از خطوط لوله کشی می نماید.

آیا می دانید کنترل ولو سامسون که یکی از پر فروش ترین، محبوب ترین و کارآمدترین کنترل ولوهای موجود در بازار است، چگونه کار می کند؟

اصول کار کنترل ولو سامسون

کنترل ولوها ابزارهایی هستند که با به کارگیری نیرویی غیر از نیروی دست شروع به اجرای عملکرد می نمایند و بدین ترتیب اقدام به تنظیم میزان جریان سیال در یک سیستم کنترل فرآیندی می کنند. کنترل ولو سامسون متشکل از شیری متصل به مکانیزم محرکه Actuator است. این شیر می تواند عنصر کنترل کننده سیال را تغییر دهد. گفتنی است که تغییر مذکور مبتنی بر سیگنال دریافت شده از سیستم کنترل خواهد بود.

کنترل ولو سامسون نقش مهم و غیر قابل انکاری در یک صنعت فرآیندی بر عهده دارد. جالب و در عین حال لازم است بدانید؛ بخش قابل توجهی از هزینه های خرید قطعات مورد نیاز و دستگاه های مختلف در صنایع گوناگون به خرید کنترل ولو سامسون و سیستم های جانبی آن اختصاص پیدا می کند.

اگرچه در گذشته های نه چندان دور انتخاب کنترل ولوها بر اساس مولفه هایی همچون دامنه جریان افت فشار صورت می پذیرفت، اما امروزه تاکید بسیاری بر هزینه های خرید این شیرها می شود. ضروری است که شیرهای کنترلی خریداری شده از نظر هزینه های اولیه و هزینه تعمیرات برای صنایع مناسب باشند. البته این بدان معنا نیست که برخورداری از خواص کنترلی مناسب در این زمینه بی اهمیت است.

کنترل ولو سامسون (Samson Control Valve ) یکی از اقتصادی ترین کنترل ولوهای موجود در بازار است که در عین برخورداری از قیمت مناسب و ایده آل، خواص کنترلی بی نظیری دارد. اگر به دنبال یک شیر کنترلی کارآمد برای استفاده در فرآیند مورد نظرتان هستید، کنترل ولو سامسون گزینه ای طلایی برای شما است!

بخش های تشکیل دهنده کنترل ولو سامسون

کنترل ولو سامسون نیز همچون هر کنترل ولو دیگری از بخش های متعددی تشکیل شده است:

بدنه

بدنه یا Body اصلی ترین بخش تشکیل دهنده کنترل ولو سامسون می باشد که تحت فشار است. گفتنی است که این قسمت در بردارنده اتصالات و مسیر جریان بوده و جایگاه مناسب را برای نشیمنگاه و پلاگ که دیگر اجزای موجود در ساختار کنترل ولو سامسون هستند، مهیا می سازد.

ساقه

ساقه یا Bonnet قسمتی از ساختمان کنترل ولو سامون است که میله در داخل آن حرکت می کند. گفتنی است که این قسمت به عنوان یک هدایت کننده برای میله عمل می نماید. ساقه شیر که از نوع فلنجی، پیچی یا یکپارچه است، دربردارنده جعبه آببندها است.

عملگر

عملگر، محرک یا Actuator که یکی از اساسی ترین بخش های تشکیل دهنده کنترل ولو سامسون است، وظیفه دارد به میله شیر نیرو و فشار وارد نموده و به منظور تغییر وضعیت عضو مسدود کننده آن را به حرکت در آورد. لازم به ذکر است که حرکت عضو مسدود کننده موجب تنظیم جریان سیال و قطع و وصل آن می شود. محرک های استفاده شده در ساختار کنترل ولو سامسون به سه نوع پنوماتیکی، الکتریکی و هیدرولیکی تقسیم بندی می شوند.

Power Unit

بخشی از محرک که زمینه تبدیل انرژی سیال یا الکتریک یا مکانیک به حرکت میله را فراهم می سازد، Power Unit نامیده می شود.

Pneumatic

پنوماتیک وسیله ای است که وظیفه تبدیل انرژی یک سیال تراکم پذیر به حرکت را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که سیال تراکم پذیر ذکر شده غالبا هوا است.

Electric

الکتریک بخشی موجود در ساختار کنترل ولو سامسون است که انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی تبدیل می سازد.

 

کاربرد کنترل ولو سامسون

ویژگی ها و قابلیت های بی نظیر کنترل ولو سامسون آن را به پایه ثابت بسیاری از صنایع تبدیل کرده است. این شیر کنترل آلمانی که از محبوبیت فراوانی در دنیا برخوردار است، به منظور کنترل خطوط انتقال مواد غذایی، بخار (کنترل ولو بخار) نفت، آب، مواد شیمیایی و مواد دارویی به کار گرفته می شود. البته کاربرد کنترل ولو سامسون تنها به این موارد محدود نمی شود و موارد ذکر شده تنها نمونه هایی از کاربرد کنترل ولو سامسون هستند.

آشنایی با نمونه ای کاربردی از کنترل ولو سامسون

کنترل ولو 3241 سامسون یکی از کاربردی ترین انواع کنترل ولو سامسون است که ساخت کشور آلمان بوده و به منظور کنترل دبی و جریان به صورت ON/OFF به کار گرفته می شود. ساخت مدل مذکور که در سایزهای 2/1 اینچی تا 12 اینچی در بازار موجود است، با استفاده از مواد اولیه مختلفی همچون چدن، فولاد و استیل صورت می پذیرد.

لازم به ذکر است که کنترل ولو 3241 سامسون به صورت خطی عمل کرده و از قابلیت نصب انواع آی توچی پوزیشر خطی برندهای صاحب نام و معتبر پشتیبانی می نماید.

خبرنامه

برای دریافت آموزش های رایگان در تمامی صنایع کافیست فرم زیر را تکمیل نمایید.
ما هر هفته یک آموزش جدید برای شما ارسال می کنیم.

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up