Esperlos-Co.comEngineering & Procurement

شیر برقی که آن را با نام شیر الکتریکی نیز می شناسند، یکی از کاربردی ترین ابزارهای موجود در بازار است که به منظور قطع و وصل جریان سیال در لوله یا به عبارت دیگر Pipe مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که عمل قطع و وصل جریان با استفاده از نیروی مغناطیسی صورت می پذیرد. گفتنی است که شناخت عملکرد سلونوئید ولو بسیار حائز اهمیت است.

همان گونه که گفتیم، شیر برقی یا سلونوئید ولو وسیله ای است که با هدف کنترل جریان مایعات و گازها در صنایع گوناگون به کار گرفته می شود. شیرهای مذکور از یک بدنه فلزی و یک بوبین تشکیل شده اند.

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که منظور از بوبین در عبارت فوق الذکر چیست؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که بوبین ها سیم پیچی هستند که از خاصیت مغناطیسی بسیار بالایی برخوردار می باشند. در صورتی که بوبین تحریک گردد، یک میدان مغناطیسی بسیار بزرگ پدید می آید. بدین ترتیب با وارد نمودن نیرو به پیستون موجود در این ساختار تغییرات قابل توجهی حاصل می گردد.

اگر شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که کم یا زیاد با مفهوم الکترومغناطیس آشنا هستید، پس حتما می دانید که اگر یک سیم پیچ ساخته و جریان برق را به آن متصل نمایید، آهنربایی الکتریکی در اختیار خواهید داشت. جالب است بدانید که شیرهای برقی نیز بر اساس همین مفهوم ساده فیزیکی تولید شده و در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

لازم است بدانید که اصلی ترین قطعه تشکیل دهنده شیرهای برقی سلونوئید نام دارد. این قطعه در مرکز شیر برقی واقع شده و سوزنی شیر از درون آن رد شده است. هنگامی که جریان در سیم پیچ جاری می شود، سلونوئید به عنوان مغزی آهنربای پدید آمده عمل می نماید. بدین ترتیب حرکت به صورت خطی در آمده و سوزنی شیر حرکت خود را آغاز می کند.

یکی از مهم ترین مزایایی که شیرهای برقی در مقایسه با شیرهای مکانیکی و دستی دارند، امکان کنترل از راه دور این شیرها می باشد. این ویژگی زمینه ای را فراهم ساخته است که کاربران بتوانند جریان الکتریکی را از راه دور برقرار نموده و بدین ترتیب مسیر جریان سیال را باز و بسته کرده و آن را مدیریت نمایند.

ساختار شیر برقی

جالب است بدانید که شیرهای برقی درست برخلاف تصورات بسیاری از ما، از ساختمان مهندسی ساده ای برخوردار بوده و ابزارهایی پیچیده نیستند. اگر به داخل این دسته از شیرها نگاهی دقیق بیندازید، متوجه این قضیه خواهید شد.

یکی از اصلی ترین بخش های تشکیل دهنده شیرهای برقی بدنه آن ها است. گفتنی است که بدنه شیرهای برقی را غالبا با استفاده از فولاد ضد زنگ تولید می کنند. بخش دیگر محل ورود و خروج سیال است. سیم پیچ یکی دیگر از قطعات موجود در ساختار شیرهای برقی محسوب می شود که برای تولید آن سیم های مسی با روکش لاک مورد استفاده قرار می گیرند. اصلی ترین دلیل استفاده از روکش لاک بر روی سیم های مسی مذکور محافظت از آن ها در برابر رطوبت، خوردگی سیال و… می باشد.

قاب اصلی سیم پیچ اصلی ترین بخش سلونوئید محسوب می شود. لازم به ذکر است که این قاب را تحت عنوان سلونوئید نیز نامگذاری می کنند. این قاب از جنس ورقه های فولادی بوده و در زمان اتصال جریان به یک آهنربا تبدیل می شود. سوزنی و فنر بخش دیگری از ساختمان شیرهای برقی است.

گفتنی است که میله سوزنی و فنر در مرکز سلونوئید واقع شده و وظیفه قطع و وصل جریان را بر عهده دارد. محل اتصال سیم ها نیز بخش دیگری از شیرهای مذکور می باشد.

عملکرد شیر برقی

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، سلونوئید سیم پیچی است که اگر جریان الکتریسیته از آن عبور کند، خاصیت مغناطیسی پیدا کرده و به یک آهنربا تبدیل می شود و نیز گفتیم که سلونوئیدها از یک شکاف در قسمت میانی خود برخوردار می باشند که میله ای فلزی در آن وجود دارد. این میله تحت تاثیر مغناطیس حاصل از عبور جریان قرار گرفته و شروع به حرکت می کند. شیرهای برقی سیم پیچ مذکور را به عنوان بخش فرمان مورد استفاده قرار داده و بدین ترتیب اقدام به کنترل شدت جریان سیال می نمایند.

انواع شیر برقی

لازم به ذکر است که شیرهای دارای انواع متعدد و متنوعی هستند. در ادامه به معرفی هر یک از انواع شیرهای برقی و بررسی مختصر آن ها خواهیم پرداخت.

شیر برقی حرکت مستقیم

این دسته از شیرهای برقی را تحت عنوان شیر باز یا بسته نیز نامگذاری می کنند. لازم به ذکر است که این شیرها فقط باز شده و یا بسته می شوند.

شیر برقی سروو

این دسته از شیرهای برقی بر مبنای اختلاف فشار در دیافراگ حتی هنگامی که جریان وصل نیست، قادر به باز و بسته شدن هستند.

شیر برقی NC

شیرهای برقی NC که با نام شیرهای در حالت عادی بسته نیز شناخته می شوند، در هنگام قطع جریان سیال اقدام به قطع کردن جریان الکتریسیته می نماید. زمانی که جریان دوباره وصل شود، مجددا اجازه عبور سیال از سوی شیر صادر می شود.

شیر برقی NO

این دسته از شیرها را با نام شیر در حالت عادی باز نیز می شناسند. این دسته از شیرها زمانی که جریان قطع است، اجازه عبور سیال را صادر می کنند. اما هنگامی که جریان وصل می شود، شیر بسته شده و سیال اجازه عبور ندارد.

لازم به ذکر است که شیرهای برقی را بر اساس نوع هندسه نیز می توان دسته بندی کرد. دسته بندی مذکور به قرار زیر می باشد:

شیر برقی دو راهه

در زمان برقراری تغذیه در بوبین شیرهای برقی دو راهه که آن ها را با نام شیر برقی دو دهانه نیز می شناسید، فشار از یک طرف به طرف دیگر جاری می شود. هنگامی که منبع تغذیه قطع می شود، جریان فشار نیز متوقف می گردد.

شیر برقی سه راهه

در شیرهای برقی سه راهه یا سه دهانه زمانی که تغذیه در بوبین برقرار می گردد، یکی از دو ورودی موجود به دهانه مشترک وصل شده و در چنین شرایطی فشار لازم برای انبساط سیلندر پنوماتیک اعمال می شود. اما هنگامی که تغذیه در بوبین برقرار نباشد، دهانه دیگر به درگاه مشترک متصل شده و بدین ترتیب فشار از این طریق تخلیه و سیلندر به حالت اولیه خود برمی گردد.

شیر برقی چهار راهه

شیرهای برقی چهار راهه را با نام شیر برقی چهار دهانه نیز می شناسند. هنگامی که منبع تغذیه این دسته از شیرهای برقی وصل است، هر یک از درگاه ها به درگاه متناظر خود که در رو به روی آن مستقر شده است، متصل می شود. جالب است بدانید که با خاموش شدن منبع تغذیه، اتصال مذکور برعکس می گردد.

گفتنی است که شیرهای برقی چهار راهه می توانند به شکل یک شیر برقی سه راهه یا یک شیر برقی دو راهه نیز عمل نمایند. این در حالی است که امکان استفاده از یک شیر سه راهه به عنوان یک شیر دو راهه نیز میسر می باشد.

دسته بندی شیرهای برقی به همین دسته ها محدود نشده و این دسته از شیرها را می توان بر اساس کارکرد آن ها در انواع مختلف دیگری همچون شیر برقی گازوئیل، شیر برقی گاز، شیر برقی پنوماتیک و… دسته بندی نمود. اهمیت آشنایی با شیر برقی پنوماتیک به دلیل آشنایی بهتر و عمیق تر با شیر برقی پنوماتیک ایرتک، که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت، ما را بر آن داشته است که شیرهای برقی پنوماتیک را به اختصار بررسی نماییم.

شیر برقی پنوماتیک

جالب و در عین حال لازم است بدانید که منظور از پنوماتیک همان هوای فشرده ای است که به وسیله یک کمپرسور هوای آزاد دریافت شده و سپس از طریق لوله هایی برای به کارگیری در مصارف گوناگون ارسال می گردد. شیرهای برقی را غالبا در مسیر ارسال هوای فشرده برای کنترل فشار هوا، مقدار خروجی هوا و ارسال هوا مورد استفاده قرار می دهند.

نمونه ای از شیرهای برقی را به منظور ارسال هوا برای درب های اتوماتیکی مورد استفاده قرار می دهند که باز و بسته شدن آن ها با به کار گیری سیستم پنوماتیک صورت می پذیرد.

مزایای شیر برقی

شیرهای برقی مزایای متعدد و متنوعی دارند. این مزایا دست به دسته هم داده و این دسته از شیرها را به یکی از کاربردی ترین ابزارهای موجود در بازار برای استفاده در صنایع مختلف تبدیل کرده اند. یکی از مهم ترین مزایای شیرهای برقی این است که کاربران می توانند با نیرویی اندک نسبت به راه اندازی این شیرها اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که شیرهای برقی قابلیت نصب در مکان های خطرناک حاوی بخارهای شیمیایی، مکان های قابل انفجار و یا محیط های بسیار داغ را دارا می باشند. زمانی که از شیرهای برقی استفاده می شود، مسیر لوله کشی کوتاه تر شده و بدین ترتیب تخلیه سیال از خط لوله آسان تر می شود. شیرهای برقی قابلیت کنترل از راه دور توسط کاربر و نیز از داخل اتاق فرمان را دارا می باشند.

حال که تا حدودی با شیرهای برقی، ساختار، انواع و مزایای آن ها آشنا شدید، وقت آن فرا رسیده است که به معرفی شیر برقی ایرتک بپردازیم.

آشنایی با کمپانی ایرتک

شرکت ایرتک یک شرکت تایوانی فعال در زمینه تولید محصولات پنوماتیکی می باشد. این شرکت در سال 1988 میلادی تاسیس شد. لازم به ذکر است که کمپانی مذکور علاوه بر تولید ملزومات پنوماتیک، یکی از بزرگترین تامین کننده های این دسته از ملزومات در سراسر جهان نیز به شمار می آید.

گفتنی است که واحد تحقیق و توسعه کمپانی تایوانی ایرتک در شهر نیگ بو واقع شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که مساحت این واحد بیش از 10000 متر مربع می باشد. ایرتک به منظور ارائه محصولات تولیدی خود به سراسر دنیا نمایندگی هایی را در کشورهای گوناگون اختیار نموده است.

آنچه موجب محبوبیت محصولات تولیدی ایرتک شده است، کیفیت بالای محصولات در عین برخورداری از قیمت بسیار مناسب می باشد. گفتنی است که قیمت محصولات ایرتک در مقایسه با نمونه های مشابه اروپایی بسیار مقرون به صرفه است.

نمایندگی Air TAC

همان گونه که پیش تر نیز اشاره نمودیم، کمپانی صاحب نام ایرتک اقدام به تاسیس نمایندگی های فعال در کشورهای گوناگون نموده است تا بدین ترتیب بتواند محصولات خود را در سراسر جهان عرضه کند. گفتنی است که محصولات تولیدی کمپانی Air TAC به کشورهای آسیایی، کشورهای اروپایی و کشورهای آمریکایی صادر و در نمایندگی های فعال در این کشورها عرضه می گردند.

جالب است بدانید که کمپانی ایرتک در حال حاضر دارای بیش از 100 نمایندگی فروش فعال در دنیا می باشد.

محصولات ایرتک

کمپانی معتبر و بزرگ ایرتک در زمینه تولید محصولات متعدد و متنوعی فعالیت می کند. از جمله مهم ترین و در عین حال کاربردی ترین محصولات این کمپانی می توان به شیر برقی ایرتک، شیر سیگنال باد ایرتک، شیر و انگل سیت ولو ایرتک، سیلندرهای کامپکت، سیلندرهای کامپکت راهنما دار، سیلندرهای کشویی ایرتک، سیلندرهای کامپکت کشویی، سیلندرهای بدون شفت یا رادلس، فلو کنترل و شیر کشویی، شیر مکانیکی و میکروسوئیچ، واحد مراقبت ایرتک، فیلتر رگلاتور و فیلتر روغن زن و تله آبگیر و رگلاتور اشاره نمود.

سایر محصولات ایراتک به قرار زیر هستند:

  • سیلندر چهارگوش میله دار
  • سیلندر و شیر ترکیبی
  • سیلندر دو شفت و سه شفت
  • سیلندر قلمی
  • سیلندر کامپکت
  • گریپر یا جک انگشتی
  • ضربه گیر
  • سیلندر روتاری و کامپکت
  • لوازم یدکی شیر واحد مراقبت
  • شلنگ و پرشر سوئیچ
  • انواع سنسورهای جک ایرتک

لازم به ذکر است که موارد نام برده تنها عنوان دسته های محصولات تولیدی کمپانی Air TAC بوده و هر یک از این دسته ها خود شامل محصولات فراوانی می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که کمپانی مذکور محصولات فراوانی را طراحی و تولید نموده و به منظور استفاده مشتریان در سراسر دنیا عرضه می کند.

معرفی شیر برقی ایرتک

شیر برقی ایرتک یکی از کاربردی ترین شیرهای برقی ارائه شده به بازار می باشد. این دسته از شیرها یکی از صدها نوع محصول پنوماتیکی هستند که کمپانی ایرتک طراحی و تولید می نماید. جالب است بدانید که از زمان تاسیس کمپانی ایرتک تا به امروز، شیر برقی ایرتک توانسته است به رقابت با شیرهای برقی ساخت کمپانی هایی نظیر پارکر، جیواکس، پارتکو و… پرداخته و از رقیبان خود پیشی بگیرد.

ویژگی های شیر برقی ایرتک

یکی از بارزترین ویژگی های سلونوئید ولو ایرتک وجود ساچمه در ساختار این دسته از شیرها می باشد. شیر برقی ایرتک دارای یک یا دو بوبین بوده و از جریان های مستقیم و متناوب بهره می برد. لازم به ذکر است که شیر برقی ایرتک در نمونه نرمالی بسته و نرمالی باز تولید شده و عرضه می شود.

گفتنی است که شیرهای برقی ایرتک در نمونه های 2/2، 2/3 تا 5 دهانه ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به معرفی و بررسی مختصر پر کاربردترین سری های شیر برقی ایرتک خواهیم پرداخت.

معرفی پر کاربردترین انواع شیر برقی ایرتک

گفتنی است که این نوع شیر برقی ایرتک در مدل های گوناگونی همچون 2KWX030، 2KWL030، 2KWLH030 و یا سری 050 موجود می باشد. لازم به ذکر است که مدل مذکور از نوع 2/2 نرمالی باز بوده و غالبا برای مایعات، گازها، روغن و بسیاری از سیالات دیگر به کار گرفته می شود.

اندازه پورت اتصال شیر برقی ایرتک سری 2KW بین 8/1 تا 2/1 می باشد. گفتنی است که ولتاژ کاری سری 050 و 030 هر دو از نوع مستقیم یا با عبارت دیگر از نوع AC است. وزن شیر برقی ایرتک سری 2KW با توجه به نوع آن متفاوت بوده و 305، 315، 615 یا 635 گرم می باشد. سبک بودن وزن این دسته از شیرها در کنار نصب ساده و بدون دردسر آن ها موجب شده است که بسیاری از کاربران نسبت به خرید آن ها اقدام نمایند.

شیرهای برقی سری 2KW ایرتک قابلیت استفاده در فشارهای مختلف نظیر فشار متوسط، فشار بالا و فشار فوق بالا را دارا می باشند. کلاس حفاظتی آن ها از نوع IP56 و کلاس استاندارد آن ها کلاس B است. این دسته از شیر برقی ایرتک برای استفاده در سیالاتی همچون هوا، برق و روغن مناسب می باشد.

شیر برقی ایرتک سری 3A100

این دسته از شیرهای برقی ایرتک دارای فیلتری با دقت 40 میکرون بوده و مخصوص هوا و بخار هستند. وجود این فیلتر زمینه تصفیه هوا را فراهم ساخته و بدین ترتیب مانع از ورود هر نوع ذره بزرگتر از این مقدار به سیستم می گردد.

شیر برقی ایرتک سری 3A100 از سه پورت و دو وضعیت ورودی و خروجی برخوردار می باشد. هر یک از پورت های نام برده دارای ابعادی 8/1 اینچی است. لازم به ذکر است که شیرهای مذکور توانایی تحمل دما در بازه 20- سانتی گراد تا 70+ درجه سانتی گراد را دارا می باشند.

شیر برقی ایرتک سری 3A100 که بدنه آن از جنس فلز آلومینیوم می باشد، به منظور نمایش عملکرد صحیح نیازی به روغن یا سایر روان کننده ها ندارد.

شیر برقی ایرتک سری 4V100

سلونوئید ولو ایرتک سری 4V100 در دو نوع 2/5 و 3/5 موجود می باشد. این سری از شیرهای برقی ایرتک همچون سری 3A100 برای هوا و گاز با فیلتر 40 میکرومتری به کار گرفته می شوند. سایز رزوه موجود در این دسته از شیرهای برقی ساخت کمپانی بزرگ ایرتک 8/1 اینچ است.

لازم به ذکر است که میزان ولتاژ کاری شیر برقی ایرتک سری 4V100 تابع نوع مدل آن بوده و بین 12 یا 24 ولت به صورت مستقیم و یا 110 یا 220 ولت به صورت متناوب است. کلاس حفاظتی این سری از شیرهای برقی ایرتک از نوع IP65 می باشد.

اگر شما هم به جزء متقاضیان خرید این دسته از شیرهای برقی ایرتک هستید، باید بدانید که لازم است نوع این شیرها را با توجه به نیاز سیستم و کاربرد آن ها انتخاب کنید. همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، کلیه شیرهای برقی ساخت شرکت ایرتک از کیفیت و قیمتی مناسب برخوردار هستند.

معرفی شیر برقی پنوماتیک 2/5 ایرتک

جالب و در عین حال لازم است بدانید که شیرهای برقی پنوماتیک ایرتک نمونه ای از قدیمی ترین و محبوب ترین شیرهای برقی پنوماتیک موجود در بازار جهانی به شمار می آیند. این دسته از شیرها قدمتی 20 ساله در میان مصرف کنندگان داشته و به دلیل عملکرد منحصر به فرد از آن زمان تا کنون مورد توجه صاحبان صنایع و دستگاه سازان دنیا قرار گرفته اند.

اصلی ترین دلیل محبوبیت شیر برقی پنوماتیک 2/5 ایرتک کارایی بالا و قیمت و کیفیت بسیار مناسب این دسته از شیرهای پنوماتیک در مقایسه با سایر نمونه های مشابه می باشد. این دسته از شیرها توانایی تعمیر پذیری مناسبی را در اختیار مصرف کنندگان قرار داده و بنابراین آن ها را از صرف هزینه های هنگفت جهت خرید مجدد شیر برقی بی نیاز می کند.

شیر برقی پنوماتیک 2/5 ایرتک از 5 پورت ورودی و خروجی برخوردار می باشد. یکی از پورت های مذکور به عنوان پورت ورودی و دوتای طرف مقابل آن به عنوان پورت خروجی مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که دو پورت کناری پورت ورودی به تخلیه یا اگزوز شیر مرتبط هستند.

گفتنی است که عدد 5 موجود در نام شیرهای برقی 2/5 پنوماتیک نشان دهنده تعداد پورت های ورودی و خروجی و عدد 2 موجود نیز بیانگر تعداد فرمان های شیر می باشد.

نکات مهم در خرید شیر برقی ایرتک

اگر شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که قصد دارید پس از خواندن این مطلب نسبت به خرید شیر برقی ایرتک اقدام نمایید، باید به خاطر داشته باشید که توجه به نکاتی همچون سایز کانکشن شیر برقی که 2/1، 4/1 و… می باشد، توجه به دیاگرام حرکتی شیر برقی که 2/5، 3/5 و… است، توجه به نوع بوبین که به دو صورت تک بوبین و دو بوبین می باشد و نیز توجه به ولتاژ بوبین که 24 یا 220 ولت است، بسیار ضروری می باشد.

لازم به ذکر است که شیر برقی ایرتک مدل 4V100 پر مصرف ترین شیر برقی موجود در بازار می باشد.

خبرنامه

برای دریافت آموزش های رایگان در تمامی صنایع کافیست فرم زیر را تکمیل نمایید.
ما هر هفته یک آموزش جدید برای شما ارسال می کنیم.

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
این فیلد را پر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up